20 oktober 2007

"de icke färdiga svarens pedagogik"...

...för så kan man väl karakterisera bifrostpedagogiken. Vissa ramar ges men inom dem finns det ju faktiskt en enorm frihet. Och i den friheten föds ju givetvis både ansvar och arbetsglädje.
Jag hörde nu i veckan om en klass som var jättearga på läraren som formulerade om frågorna från instuderingsstencilen till provet. Dom kunde plötsligt ingenting. Jamen! Då är man ju långvarigt felprogramerad av en felaktig pedagogik. Tala om kuslig anpassning(s 79).

Jag tycker hemuppgiften med lådan var suverän. ”Ett hörn skall vara på det här sättet”(sinkat). Resten lämnas öppet. Tänk själv. Fundera och upptäck. Bra. Jag hatar ju att bli utsatt för alltförmycket "detaljpetande" för egen del och i skrivandets stund ansätts jag av självkritiska tankar angående mina egna slöjdlektioner...

Ja, det är mycket i den här boken man vill skriva och prata om. Jag har visst redan skrivit lite för långt. Jag har funderat en del kring att hitta gemensamma referenspunkter(hur man väljer utgångspunkter för temana t ex). Och kring framtidsfrågorna har jag funderat också...
"...den som berövar ett barn hoppet är inte bara en dumbom utan en niding."(Løgstup, s 92)

Hoppas på intressanta samtal däruppe i Ume´...

Inga kommentarer: