20 oktober 2007

Filosifin...

...först, som väl är både styrkan och svagheten i Bifrostpedagogiken. För hur bra och sunda man än tycker tankarna bakom vara är ju ändå alltid överbyggnad lite problematisk. Vi har t ex på vår skola under några år arbetat fram ett enkelt policydokument innehållande bl a värdegrund. Ett jättejobb först att komma överens kring utsagor och formuleringar. Och sen när man äntligen efter mycket möda lyckats enas skrivs det ändå inte under av alla. Jag menar bara att mycket bakomfilosofi skapar problem för skolan i det allmännas tjänst. Det är nog en nödvändighet att Bifrostskolan drivs som friskola. Och därmed är den ju i viss mån exkluderande. Tyvärr. En ö som kräver "troende" lärare och "troende" föräldrar.

Vad skulle t ex humanetiska förbundet säga om läroplanen slog fast att "människan är ett gudomligt experiment"(s 57). Eller konservativa krafter om resonemang kring anpassning, bildning och samhällssyn som på sidorna 57-67 och 79-81. Och hur många skulle inte snabbt stämpla pedagogiken som "flummig" Inga betyg! En massa sagor! Osv...(jämför dagens debatt om kunskapsskolan)

Frågeställningar:

  • Hur mycket "tro" krävs för att undervisa alternativt?
  • Vad av "Bifrost" skulle kunna praktiseras i en vanlig svensk kommunal skola? (inom läroplans och skollagars ram)
  • Rannsakande fråga: Vilken människosyn och samhällssyn styr min undervisning? Och hur kommer det till uttryck?
Hur som helst, jag gillar ju mycket i den här boken. T ex:

Inga kommentarer: